Friday 17 August 2012

Projek meringankan berat basikal bukitku

Setelah acara menimbang berat beskal tu.Aku mula mencongak akan budget yang masih bersisa.Berapa perlu dibelanjakan untuk menikis beberapa ratus gram daripada berat beskal tu.Setelah surf kat BBS,tanya kekewan kat SMT akhirnya keputusan nekad dibuat.....kalau bulan ni makan rumput pun aku redha je janji beskal ringan.Hehe betul ke kalau nak menang mesti beskal kita ringan?Konfius tul aku.....tapi aku tak nak menongkah arus.....nanti jauh aku tertinggal.
           Yang mesti tukar.....SEATPOST,SADDLE,HANDLE,STEM DAN FORK
Seat post Alero...bukan carbon tapi lebih ringan dari carbon..rm200
Saddle orang banyak cadangkan Fizik tapi mahal jadi aku beli Le Salle je rm180
Stem aku beli yang orang tak pakai Monkey Circus rm 135
Handle bar carbon brand Hylix....tak penah dengar pun brand ni...ha ha tak pe la janji nampai maca hebat rm180
Fork Epicon x1 beli n pasang kat BP....Lian bicycle....pomen India yang ramah dan cekap  rm650
Jumlah semua rm1345
termasuk ngan beli dulu rm4050 maka aku dah abiskan rm5395....banyak gak tu tapi yang penting aku puas dan beskal aku ringan dah cikit

Seatpost

Stem

Handle bar

Gear wire 

Tayar Maxxis

Epicon x1 Hollow

Epicon X1

No comments:

Post a Comment